Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 12 maart 2013

Theodor Holman over De grootste truc aller tijden, VPRO=Boeken, 10 maart 2013



Vader Holman van illusieloos tot illusiemaker

Theodor Holman schreef deze familiegeschiedenis, zoals de ondertitel luidt, over het verleden van zijn ouders die in Indonesië leefden. Tijdens de oorlog zaten ze afzonderlijke kampen, later kwamen ze naar Nederland.

Twee jaar geleden, op 15 augustus 2011, hield Theodor, als zoon van Indische ouders, een redevoering ter herdenking van de capitulatie van Japan. Hij vertelde daar dat hij zelf weinig van de Indische geschiedenis wist. Na zijn rede bedacht hij dat hij er een film over wilde maken, maar later bedacht hij dat een roman geschikter was.

Hij heeft een aantekenboekje van zijn vader meegenomen die aan de Birma spoorlijn werkte. Theodor vond het na diens dood. Zijn vader was als Indoloog geïnteresseerd in filosofie en bewustzijn en zag ideeën als de uitdrukking van een gedachtegang. Door het boekje om te draaien kom je bij de goocheltrucs met speelkaarten. Hij bedacht die in het kamp.


De ouders hadden na de oorlog alles verloren, vrienden, baan, zelfs elkaar. Ze waren alle illusies kwijt. Die werkelijkheid maakte van zijn vader een illusiemaker. Rudy Kousbroek zei eens dat hij de weg kende in een huis dat niet meer bestond en zo was het. Theodor zegt dat men in Batavia vanwege de connecties met Europa meer culturele ontwikkeling kende dan de Nederlanders. De laatsten keken op de Indo’s neer, terwijl de Indiërs hen een onbeschaafd volk vonden.

De moeder van Theodor zat in een vrouwenkamp met zijn zus. Als kind moest hij wel eens lachen dat zijn moeder in het kamp haar naam vergeten was. Later begreep hij pas de ernst van haar geheugenverlies Zijn moeder noemde zich naar haar grootmoeder van moederszijde, die in Amsterdam woonde. Daardoor wist haar man, die in Singapore werkte, haar op te sporen.

Na hun kampervaringen waren de Indo’s veranderd, zegt Theodor. Ze konden geen uitdrukking geven aan hun ervaringen. Woorden schoten tekort. Ook tegen elkaar. Theodor weet nog dat zijn ouders tegen elkaar op boden met narigheid, maar dat ze vaker zwegen. Hij vroeg wel eens iets maar kreeg nooit lange antwoorden. Hij had daardoor geen notie wat er gebeurd was.

Hij is blij dat hij nu die geschiedenis van de berooide Indiërs kan vertellen. Hij vindt het triest wat er gebeurd is en wil dat met deze roman goedmaken. Het is ook een dramatische en prachtige geschiedenis, vindt hij zelf.      

Wim Brands toont de goochelstok van de vader van Theodor. Die kon goed goochelen. Op kinderfeestjes was Theodor altijd de pineut, maar hij zwoor ook samen met zijn vader. De mentalist Ki gaat over een gesloten doosje. Brands zegt dat Theodor met deze roman de geschiedenis heeft opengemaakt en vraagt hoe zijn ouders op het boek gereageerd zouden hebben.
Theodor antwoordt dat zij verbaasd zouden zijn geweest. Zijn vader had zich geschaamd, maar zijn moeder was trots geweest.
  
Hier de toespraak die Theodor Holman op 15 augustus bij het Indië monument in Den Haag hield in een programma over de herdenking.

1 opmerking:

  1. Het is 'in' om een boek te schrijven n.a.v. een aantekeningenboekje van de vader (zie ook Kees van Kooten). Ik ga het boek van Holman zeker kopen, dank je wel voor de tip, en dan krijg ik het boekje van van Kooten er gratis bij.
    Zo een beetje de helft van de vrouwelijke familieleden van mijn Oma, mijn moeder en mijn beide ooms hebben in een kamp gezeten (mijn Opa diende bij de marine, op een onderzeeboot). Mijn oudste oom was destijds 10 of zo en heeft al die tijd alleen in een maanenkamp gezeten. Bij ons thuis is er nooit over gesproken...

    BeantwoordenVerwijderen