Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 20 juni 2014

Het geheim van de Hema (2013), documentaire van Yan Ting Yuen



Hollands volkswinkel slaat noodgewongen zijn vleugels uit

Het Hollandse warenhuis Hema begon in 1926 als een stuntwinkel met eenheidsprijzen. Yan Ting Yuen neemt ons een jaar lang mee langs personen die tegenwoordig de dienst uitmaken bij het bedrijf, te beginnen CEO Ronald van Zetten. Ook de Hema ontkomt niet aan de wetten van het kapitaal. Om te blijven voortbestaan moet men blijven groeien. Daarom zijn er filialen in Frankrijk en straks wellicht in China.

Yan vertelt dat ze op zesjarige leeftijd met haar familie naar Nederland kwam en meteen verrukt was over de Hema die van iedereen was. Ze bespeurt nog steeds een volkse mentaliteit bij het bedrijf. De wereld van het grote geld er is ver weg. Engelien Scheperkamp, ontwerper damesmode, zegt dat de kracht van de Hema in het ongecompliceerde ligt. Ze heeft een goed neus voor kleding die typisch Hema is. Modern en eenvoudig. René Repko, directeur marketing, toont een filmpje van een flashmob in een filiaal tijdens Lowlands. Het concept van de Hema is niet te kopiëren zegt hij, er zit plezier in.

Van Zetten wil vooruitzien. Hij zit op het hoofdkantoor en bekijkt iedere ochtend de bedrijfsresultaten. Omdat het nog niet echt koud is doen de handschoenen nog niet veel. Als hij in een filiaal is, kijkt hij meteen of de artikelen goed liggen. Daar is zijn eerste baantje als vakkenvuller debet aan. Hij bespreekt met medewerkers hoeveel de maillots moeten kosten die in grote aantallen liggen opgeslagen. Een euro is te weinig, twee euro te veel. Het is jammer dat de optimale omzet op deze manier niet wordt gehaald. Eens per jaar werkt de directie in de winkel van het jaar. Van Zetten loopt rond met kleine taartjes. Een klant weet dat de Hema in de Engelse handen van Lion Capital is. Van Zetten hoopt dat het weer eens anders wordt. Hij onderhandelt met de kapitaalverschaffer over meer geld voor toekomstige investeringen.  

Saskia Touw, manager Hema internationaal, is in Parijs. In Gare du Nord wordt een filiaal ingericht. De Hema zit al in elf plaatsen in Parijs maar dat moeten er op basis van het inwonersaantal 450 kunnen worden als men de Nederlandse lat er naast ligt. Men verkoopt nog geen worst, maar wel stroopwafels. De loungemuziek kan straks misschien ook in Nederland geïntroduceerd worden.

Van Zetten zegt dat de klant veeleisender wordt en de concurrentie van H&M en Ikea groter. Het is belangrijk bovenop de trend te zitten. Open to buy en fast fashion zijn sleutelwoorden. Hij gaat daarom naar het Hema hoofdkantoor in Shanghai om te bekijken of de vertrouwde Chinese leveranciers sneller kunnen leveren. Hij besluit tenslotte op de koers te verleggen en gaat in zee met Turkse leveranciers, hetgeen veel onzekerheid oplevert. Repko neemt afscheid. Van Zetten belt met de investeerder. Vanwege de teleurstellende verkoopcijfers wordt de kerstomzet belangrijk. Van Zetten moet meer afnemen om een lagere prijs te kunnen bedingen en daarom meer filialen openen. Hij bedenkt om naast verder in Europa ook in China te beginnen en praat daarover met de Chinese textielleverancier Sun. Die wil in principe wel met hem in zee gaan.  

De modeafdeling heeft een bh ingekocht waardoor borsten twee keer zo groot lijken. De media aandacht daarvoor brengt meteen geld in het laatje. Samen met Touw staat Van Zetten voor het nieuwe filiaal in Gare du Nord. Ze kijken naar de klanten en zijn tevreden, maar de Verelendung gaat door. Het zou natuurlijk veel rustiger zijn als de Hema niet hoefde te groeien en gewoon  een Hollandse volkswinkel zou kunnen blijven. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten