Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 8 november 2014

Havanna, mi amor (2000), documentaire van UIi Gaulke



Liefde in tijden van televisiesoaps

In haar debuutfilm schetst Uli Gaulke een fascinerend portret van intieme relaties tussen Cubaanse mannen en vrouwen aan de hand van fragmenten uit favoriete soaps. Kan de liefde tippen aan de romantische verhoudingen die in de soaps getoond worden?

Televisie is belangrijk in Cuba bij gebrek aan andere verstrooiing, behalve rum dan, maar de toestellen zijn van slechte kwaliteit. In Havanna, mi amor zien we de toestellen dan ook regelmatig op karren, op weg naar of van de reparateur. Men wil voor geen goud een aflevering van de favoriete soap missen.

José in een reparateur die niet om werk verlegen zit. Als hij eens bij een oudere eigenaresse van een kapsalon is, vraagt die hem om reparatie in ruil voor een knipbeurt. Hij vertelt haar dat hij door vrouw en kinderen verlaten is. Ze geeft hem haar adres. Als hij eens in nood is, kan hij altijd langskomen. Onuitgesproken blijft of daar een seksuele bedoeling achter zit. José is alleen nadat zijn tweede relatie op de klippen is gelopen. Hij belt zijn eerste vrouw die in Canada woont, dat hij haar graag weer terug wil. Hij zal haar schrijven en zingt door de hoorn een bekend liedje over verlangen, al kost het hem een maandsalaris. Hij probeert zonder veel geld gezond te blijven en vraagt zich af of er werk voor hem zal zijn in Canada.

De oudere Guillermo vindt soaps leerzaam en onderhoudend. Hij ontmoette mulattin Alicia in het centrum van Havanna. Ze werden vrienden en daarna geliefden.

Felix was een oudere gescheiden vrachtwagenchauffeur. Hij ontmoette peuterleidster Juana toen een ziek kind naar het ziekenhuis gebracht moest worden. Hoewel Juana een vriend had, zat hij toch achter haar aan. Inmiddels zijn ze elf jaar getrouwd. Felix fitnest en gaat naar een bar. Juana is jaloers maar Felix zegt dat ze daarvoor geen reden heeft. Samen kijken ze op bed naar hun favoriete soap (zie poster). Als het toestel het begeeft, gaat Felix naar José. Hij vindt het spijtig dat hij Juana geen nieuwe televisie kan geven, maar de drank wil hij er niet voor opgeven. Ze kijken naar een nieuwe soap op de gerepareerde televisie. Felix heeft daar gemengde gevoelens over, maar blijft wel kijken omdat hij wil weten hoe het afloopt.   

Twee wat oudere singles willen een vakbond voor vrouwen oprichten vanwege het jaloerse gedrag van de macho mannen. Eerst doen ze aardig, maar na een paar maanden tonen ze hun ware aard. De een heeft al drie kinderen die ze alleen opvoedde en wil geen man meer, de ander is nog wel op zoek naar een relatie. Tijdens een verjaardagsfeestje van de laatste wordt veel gedanst en gedronken. Ook door de jarige. Ze vertelt dat ze samenwoonde met een man die door de drank veranderde in een beest.

Silai, de eigenaresse van de kapsalon, is twee keer getrouwd geweest, heeft daaruit een zoon en een dochter en is, na meerdere losse relaties, nu vijf jaar alleen. Ze wil geen blok aan haar been meer, haar zoon is meer dan genoeg. Ze heeft thuis nog een televisie van Russische makelij. José ontdekt dat een halfgeleider ontbreekt.

Gladys is knappe tabaksarbeidster en zit in een strak jurkje. Ze zoekt werk maar ze is niet de enige. Ze haalt haar zoontje van straat. Ze heeft veel meegemaakt om zelfstandig te kunnen zijn. De tranen verraden haar gevoelens.

Marino is gescheiden en woont met Vilma. Hij heeft zijn eerste televisie nog uit zijn eerste huwelijk. Hij wil die laten repareren en gaat meteen op de fiets langs bij zijn eerste vrouw met wie hij nog steeds een goede band heeft. Ze ontmoetten elkaar in 1960, trouwden een jaar later en kregen twee kinderen. Na 38 jaar ging hij er met Vilma vandoor. Samen gaan ze naar het park waar ze in het geheim de liefde bedreven. Seks is goed tegen de stress, zegt Marino. Ze kijken samen naar een soap. Marino vindt die niet erg realistisch.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten