Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 8 maart 2018

Filmrecensie: The time that remains (2009), Elia Suleiman


Parodie op het leven onder een bezettingsmacht

De Arabische Israëlier Elia Suleiman (Nazareth, 1960) maakte een net zo aangrijpend als absurdistisch portret van zijn familie door de jaren heen. Dat begint met de stichting van de staat Israël in 1948 en eindigt in de moderne tijd waarin Israël zich beveiligd heeft door een metershoog hek neer te zetten, dat in vele films en documentaires opduikt als een waanzinnig beeld van een totaal verscheurde mensheid.

Suleiman begint met een taxirit waarin Menashe Noy hem, ES, vanaf de luchthaven meeneemt in zijn busje maar in een onweer terecht komt en verdwaalt raakt, tot hij zich tenslotte afvraagt waar hij in godsnaam is. De vraag kan opgevat worden als een motto van de film die de heerschappij van de Israëli boven de Palestijnse medebewoners aan de kaak stelt. Meteen al vanaf het begin in 1948.

We zien een soldaat van een bevrijdingsleger die het spoor bijster is en mannen op een terras in Nazareth de weg naar Tiberiade vraagt. Inmiddels wordt er ook al een oproep door het leger gedaan om de bevrijdingslegers niet te vertrouwen en zich over te geven aan de Israëli. Een auto met een witte vlag wordt desondanks bestookt door een vliegtuigje, hoewel dat ook van een tegenstander van Israël zou kunnen zijn. Suleiman is niet zo duidelijk in zijn filmtaal. Hij hanteert het principe van show don’t tell, maar soms is het daardoor raden naar de precieze betekenis. In ieder geval ondertekent de burgemeester de capitulatie. Hij en zijn gezin krijgen een vrijgeleide naar de grens. De plaatselijke wapenmaker Fuad wordt opgepakt en ziet, voordat hij aan een verhoor en een foltering wordt onderworpen, zijn liefje,, dochter van de burgemeester, vertrekken.  

In 1970 schrijft zijn vrouw een brief naar haar zus Nadia die in Amman woont om haar in kennis te stellen van het leven onder de bezetter. De economie is in elkaar gestort en haar buurman probeert zich met benzine in de fik te stelen, hetgeen steeds door Fuad verhinderd wordt. ES is dan een jongen van tien jaar die op een school zit en in een Arabisch koortje zingt dat onderscheiden wordt door de hoofdmeester. Zijn grootmoeder Olga kookt dagelijks linzen voor haar zoon en diens gezin, maar ES gooit die elke keer weer in de vuilnisbak, terwijl Fuad naar radioberichten over de dood van Nasser luistert. De laatste redt op weg naar Tel Aviv ook nog een soldaat die op een brug gewond is geraakt. Samen liggen ze in het ziekenhuis. Vaak herhalen zich de beelden, onder andere die van twee vissers uit Nazareth die steeds beschenen worden door legermensen, al is dat meer vrolijke intimidatie dan een gemeende controle. ES wordt door de schoolmeester bestraft omdat hij zich kritisch inlaat over de Verenigde Staten (zie poster). 

Tien jaar later schrijft Fuads vrouw aan Nadia dat haar man een hartoperatie heeft gehad en dat hij het rustig aan moet doen. Olga is verzwakt en zijzelf heeft diabetes. ES kijkt met vrienden naar een grappig voorval waarin een vrouw zich heeft verkleed als soldaat die opgepikt zal worden door haar man, dit om meer spanning in hun relatie te brengen, alleen gaat de vrouw al met een eerdere auto mee. ES hoort dat hij het land uit moet.

Nog later in de tijd komt ES weer terug in zijn ouderlijk huis. Het is kersttijd en hij krijgt van een politieagent eten aangeboden en daarbij wordt het huis ook nog schoongemaakt. De hulp in de huishouding meet de bloedsuikerspiegel van zijn moeder en zegt dat ze geen ijsjes meer mag eten. ES draait oude muziek voor zijn moeder op het balkon en zit zelf op een terras met twee vrienden, net als de mannen in 1948. Tijdens een karaoke optreden van de hulp zit de agent op de bank en ES kijkt verloren toe. De sfeer wordt steeds absurder. ES gaat met een taxi naar Ramallah en zit daar naast een knap meisje. Vanaf zijn werkplek ziet hij dat een tank een andere medewerker onder schot houdt. Later springt hij met een polsstok over de metershoge muur. Zijn moeder ligt in het ziekenhuis en wil niet verder leven. ES bekijkt de beelden die zich voor hem bij de ingang van het ziekenhuis ontrollen, waaronder een drietal jongens die harde muziek afspelen. Het slotlied Stayin’ alive is veelzeggend.

Hier de trailer met Engelstalige ondertiteling, hier een weergave van Stayin' alive.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten