Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 23 maart 2018

Rien n’est pardonné (2017), documentaire van Vincent Coen en Guillaume Vandenberge


Geen geweld maar kennis inzetten tegen ideologische vijand

Vijf jaar na de indrukwekkende documentaire Cinéma Inch’allah! over de kloof tussen kunst en leven, portretteren de Belgische documentairemakers Vincent Coen en Guillaume Vandenberge de strijdbare Marokkaanse activiste Zineb El Rhazoui (Casablanca, 1982) die op 8 maart j.l. in de Balie een lezing gaf in het kader van de Internationale Vrouwendag. De lezing kreeg veel aandacht omdat Zineb, zoals ik haar naam zal afkorten, geen beveiliging kreeg vanuit de rijksoverheid zodat men die zelf moest organiseren. Vincent Coen en Guillaume Vandenberge volgden Zineb al vanaf 2011 toen zij in haar geboorteland een van de initiatiefnemers was van de Arabische lente. Deze werd helaas gevolgd door een kille winter.

De eerste beelden van Zineb komen uit Rabat waar ze haar schooltijd doorbracht. Daarna vertrok ze naar Frankrijk om godsdienstsociologie te studeren. Ze vertelt dat veel vrouwen in de Arabische wereld een dubbelleven leiden en dat zij niet van plan is om zich daaraan te conformeren. Integendeel, ze wil de spookreputatie van de Arabische vrouw doden en vooral zichzelf kunnen zijn, waaronder ook recht hebben op vrije seks. Ze zet zich daarom in om voorlichting te geven aan jonge vrouwen die onverhoopt zwanger raken.

Het extreme geweld in de maatschappij heeft haar gemaakt tot wie zij is, zegt ze. Zij wil haar hoofd hooghouden en zich niet door de machthebbers klein laten maken. Ze doet in 2011 een oproep voor meer democratie in Marokko, maar de burgerrechtenbeweging, die naar aanleiding van de eerste grote demonstratie in februari 2011 de naam 20 februaribeweging kreeg, wordt wreed onderdrukt, waarop Zineb in 2012 het land uitvlucht, zich opnieuw in Parijs vestigt en daar gaat meewerken aan het satirisch tijdschrift Charlie Hebdo.

Ze laat zien dat ze zich in het team als een vis in het water voelt omdat haar ideeën en werk met elkaar in harmonie zijn. De saamhorigheid neemt toe naarmate de protesten tegen de anti islamitische koers van het blad luider worden. In het kantoor van Charlie Hebdo wordt brandgesticht. Zineb ziet de bedreiging overal om zich heen groeien, maar schrijft toch samen met Charb het boek La vie de Mohamet en gebruikt daartoe de sira, een bron van de koran. Haar vrees voor het islamitisch fascisme, zoals ze dat noemt, neemt echter alleen maar toe.

Het drama vindt plaats op 7 januari 2015. Als Zineb in Marokko is wordt een tiental medewerkers van het tijdschrift in koele bloede gedood. Zineb kan niet begrijpen dat een paar dagen later alweer de verderfelijke ideeën geuit worden. Op Twitter wordt haar dood zevenduizend maal aangekondigd. Zineb krijgt politiebescherming en moet daar tot op de dag van vandaag mee omgaan. Na zes maanden van hotel naar hotel gevlucht te zijn, krijgt ze een eigen woning.

Het vervolg blijft schokkend vanwege de latere moordpartijen in en rond de Bataclan en de aanslag in Nice. Zineb is wanhopig en roept alle partijen in Syrië op tot het stoppen met geweld. Ze is inmiddels zwanger en vraagt zich af of haar baby straks in een gepantserde automet haar mee moet. Door haar ontsnapping van de dood heeft ze ook het leven meer leren waarderen. Ze geniet van het nieuwe leven dat met de komst van haar dochter in huis komt. Een straal licht in een verder moeilijk bestaan.   

Hier de bevlogen oproep van Zineb aan het eind van de documentaire om het geweld te staken, hier mijn bespreking van Cinéma Inch’allah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten