Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 17 mei 2018

Filmrecensie: Pop aye (2017), Kirsten Tan


Innemende roadmovie over een architect en een olifant

Filmregisseur Kirsten Tan (1981) groeide op in Singapore en trok daarna door Zuid Korea en Thailand. In dat laatste land nam ze ook haar eerste lange film Pop aye op, een innemende roadmovie over een architect die het leven in Bangkok beu is en met een olifant op weg gaat naar zijn geboortedorp.

Pop aye begint met de reis die architect Thana daartoe met olifant Pop Aye onderneemt Hij heeft de olifant, die hij al kende van vroeger, teruggekocht en loopt met hem langs de weg. Een vrachtwagenchauffeur is bereid hen een eindje mee te nemen, maar na een ruzie omdat Thana moet plassen en de chauffeur vindt dat hij dat maar een fles moet doen, worden hij en Pop Aye uit de wagen gezet.

Tussendoor zien we flashbacks van her werkzame leven van Thana, al zijn die niet altijd zo gemakkelijk ingevoegd. We begrijpen daaruit dat de kleine Thana in zijn geboortedorp gek was op Pop aye en dat hij hem verkocht om in Bangkok te kunnen wonen. Daar werkte hij in een architectenbureau waar hij boeiende gebouwen ontwierp. maar inmiddels wordt hij voorbij gestreefd door collega’s. Als hij thuis het adres zoekt van zijn oom Peak die nog in zijn geboortedorp woont, ontdekt hij dat zijn vrouw Bo een vibrator heeft. Redenen genoeg om de gebaande wegen achter zich te laten en er met Pop Aye op uit te trekken.

Op zijn tocht ontmoet hij Dee, een zwerver die in een vervallen tankstation woont en het liefst bij zijn broer in de hemel is. Samen gaan ze naar een supermarkt en gebruiken daar ook de maaltijd met allerlei producten die ze zojuist gekocht hebben. Dee vertelt dat hij graag nog een brommerritje zou maken met zijn geliefde Ja, waarop Thana hem zijn telefoon en creditcard geeft. Omdat Pop Aye ontsnapt is en Thana geen geldige papieren heeft wordt hij gearresteerd door de politie, maar eerst moet hij onder hun begeleiding Pop Aye naar een opvangcentrum brengen. Dat gaat allemaal niet zo snel. Onderweg stoppen ze bij een karaoke bar waar Thana de agenten dronken voert en ontsnapt met behulp van een travestiet die de sleutel heeft gepakt waarmee Pop Aye aan een boom staat vastgebonden.

Vanwege de lange tocht gaat Thana op Pop Aye zitten, die hem daartoe een voetje geeft. Vanaf zijn hoge plek ziet hij Dee dood op de grond liggen naast de brommer waarmee hij op weg was naar zijn geliefde. Hij vindt zijn telefoon terug en krijgt Ja aan de lijn die zegt dat Dee beter niet langs kan komen. Nadat hij Dee heeft laten cremeren gaat hij toch met de as naar Ja toe, die getrouwd blijkt, maar wel bereid is de as te verstrooien op een plek bij een boom waar ze vaak op Dee wachtte. Omdat Pop Aye gewond is geraakt aan een voet, krijgt hij ook nog een vrachtwagen te leen van de vader van Ja. Daarmee komt hij heel wat sneller bij zijn oom Peak dan te voet.

Tot zijn ergernis heeft oom Peak het ouderlijk huis verkocht en woont hij inmiddels met zijn vrouw en achtjarige zoon op een flatje. Oom Peak vertelt hem ook nog een bijzonder nieuwtje over Pop Aye, waarop Thana niet veel anders kan dan de olifant terugbrengen naar het opvangcentrum, maar de vrachtwagen waarmee hij dat wil doen krijgt panne en de olifant ontsnapt. Eenmaal thuis ruimt Thana de drollen op die nog in zijn tuin liggen en bezoekt samen met zijn vrouw een door hem ontworpen gebouw dat gesloopt gaat worden. In ieder geval heeft de tocht hem veel geleerd.    

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten